Hier vind je een antwoord op de meest gestelde vragen over Picl.
Staat jouw vraag er niet tussen? Stuur ons dan even een bericht: support@picl.be
Wat moet ik doen als ik een technisch probleem heb?
Kijk eerst op deze pagina met meest gestelde vragen. De kans is groot dat we een oplossing hebben voor jouw probleem. Zo niet, stuur ons dan een e-mail (support@picl.be). En vergeet niet je naam, e-mailadres én het ordernummer te vermelden in je bericht. Je vindt het ordernummer in het ontvangstbewijs, dat je hebt ontvangen na de betaling van de film.
Als je om eender welke reden geen toegang krijgt tot de film, dan doen we er natuurlijk alles aan om het probleem op te lossen. Dan kan je zo snel mogelijk genieten van je film.
We doen onze streamende best om je vraag tijdens kantooruren (werkdagen van 9.00 tot 18.00 uur) binnen 8 uur te beantwoorden.
Hoe bekijk ik een film op mijn tv?
Wil je de film op je televisie bekijken? Dan kan dit op enkele manieren. Klik hieronder op de knop, dan helpen we je op weg.
Waar vind ik jullie privacy- en cookieverklaring?
Meer weten over welke gegevens wij verzamelen? We verwijzen je graag verder naar onze:
– Privacy & Cookies
– Privacystatement
– Gebruikersvoorwaarden
Hoe werkt de Picl streamingapp?
Wil je de film op je televisie afspelen via Chromecast of AirPlay? Dat doe je via onze streamingapp.
stap 1: Download de Picl streamingapp in de App Store (Apple) of Play Store (Google) op je smartphone, tablet of iPad.
stap 2: Ga naar de website www.picl.be.
stap 3: Selecteer en betaal een film.
stap 4: Ga weer terug naar de app op je smartphone, tablet of iPad.
stap 5: Log in met je Picl-account.
stap 6: Je betaalde (en beschikbare) film wordt hier zichtbaar. Is dat niet het geval? Probeer het scherm te verversen door naar beneden te swipen.
stap 7: Selecteer rechtsboven in het scherm of je wilt casten via Chromecast of AirPlay.
stap 8: Start de film.
Sommige films worden op Picl aangeboden met een voor- of nafilm. Deze vind je in de streamingapp door onderaan het scherm te klikken op ‘film’.
Let op: het is niet mogelijk om in de app films te kopen. Dat doe je altijd op de site van Picl. De app is alleen bedoeld om je films makkelijker naar je televisie te streamen.
Hoe werkt het?
stap 1: Selecteer een nieuwe film die je wilt zien.
stap 2: Bekijk de trailer of klik op ‘Bekijk de film’.
stap 3: Selecteer een bioscoop (de films op Picl.be worden aangeboden door de aangesloten bioscopen. Door een film te kijken op Picl.be steun je een bioscoop naar jouw keuze, hoera!).
stap 4: Log in via de knop ‘Bekijk de film’. Let op: Als je voor het eerste een film bekijkt op Picl.be, maak je via deze knop eerst een account aan.
stap 5: Betaal en geniet van je nieuwe film. Goed om te weten: je hebt vanaf nu 48 uur toegang tot de film.
Hoe maak ik een account aan?
Als je voor het eerst een film op Picl gaat bekijken, dan maak je in het beginscherm van de betaling een account aan. Dat doe je in één, twee, drie. Klik op ‘Nieuw hier? Maak een account aan’ en voer een gebruikersnaam en wachtwoord in.
Je hebt een Picl-account nodig om de film te kunnen pauzeren en later óf op een ander apparaat weer verder te kijken. Je logt dan simpelweg opnieuw in via de knop ‘Inloggen’ en klikt op ‘Mijn films’. Hier zie je jouw beschikbare film(s) en tot wanneer je deze kunt bekijken. Als je klikt op ‘Bekijk film’, dan gaat de film weer verder op het punt waar je gebleven was.
Kan je toch niet wachten en wil je al een account aanmaken? Klik dan op de inlogknop.
Hoeveel kost een film op Picl?
Op Picl kijk je de nieuwste en beste arthouse films, zo vanuit je luie zetel. Wat nu in de cinema draait, vind je óók op Picl. Daarom vragen wij een prijs die vergelijkbaar is met een gemiddeld Belgisch bioscoopticket. Voor de films die in première gaan in het filmtheater betaal je €8,00 en voor de films die je gemist hebt €4,99. Je hebt dan 48 uur toegang tot de film.
Goed om te weten: betaal je via PayPal, dan worden er extra betalingskosten in rekening gebracht. Kies je voor Bancontact of betaling met een Creditcard, dan zijn er geen extra kosten voor het streamen van je film.
Hoe krijg ik opnieuw toegang tot een film?
Klik op de knop ‘Inloggen’ en log in met jouw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op ‘Mijn films’. Hier zie je jouw beschikbare film(s) en tot wanneer je deze kunt bekijken. Na het klikken op ‘Bekijk film’ gaat de film weer verder op het punt waar je gebleven was.
Je kan ook opnieuw toegang krijgen via het ontvangstbewijs dat je na betaling per mail hebt ontvangen. Deze mail heeft als onderwerp “Ontvangstbewijs en toegang tot je film bij Picl.” Gevonden? Top. Klik in deze mail op ‘Start de film’. Je wordt nu doorgestuurd naar de pagina van de film. Klik hier op ‘Bekijk de film’ en log in met je account.
Kan ik Picl cadeau geven?
Dat kan zeker! Op picl.be/cadeaukaart bestel je een digitale Picl cadeaubon voor je beste vriend, (schoon)moeder of lievelingscollega. Het aantal films dat je cadeau wilt doen bepaal je zelf. De cadeaubon(nen) sturen we per e-mail naar je toe – dat duurt max. 1-2 werkdagen.
Hoe maak ik gebruik van een promotiecode of voucher?
Proficiat! Jij bent een winnaar van het leven want je hebt een Picl-promotiecode of -kortingsvoucher. Oké oké, we overdrijven een beetje. Maar geef toe, wat is er nu leuker dan met korting genieten van de nieuwste én beste films? Zo gebruik je de korting:
- Klik op ‘Bekijk de film’.
- Maak een account aan of log in.
- Voer de code in bij “Heb je een kortingscode?” en klik op ‘Kortingsbon toepassen’.
- Je korting wordt automatisch toegepast voordat je betaalt, zodat je kan zien hoeveel je uiteindelijk afrekent. Veel kijkplezier!
Hoe kan ik een film bekijken?
Voor een optimale kijkervaring adviseren wij om je te installeren in de zetel met je favoriete snack en een goeie pint. Want als je hebt betaald voor de film, dan begin je meteen met genieten.
Je bekijkt de film direct, dus zonder te downloaden, in je webbrowser. De ideale Picl-beleving krijg je door je film op Google Chrome, Internet Explorer of Safari te bekijken. Ben je niet zo technisch? En wil je weten of je ook via jouw pc, tablet, laptop of tv de film kunt bekijken? Dat is makkelijk: als je de trailer kunt zien op je scherm, dan kun je de film ook bekijken.
De film bekijk je op elke nieuwe of recent geüpdatete computer, maar ook op de iPad, iPhone, iPod Touch, de meeste Android-tablets en smartphones. Je kunt de film daarnaast op je tv afspelen door je computer aan te sluiten op je televisie met een HDMI-kabel of via Chromecast of Apple TV. Met onze nieuwe streamingapp cast je Picl-films nog makkelijker naar je televisie. Nadat je een film hebt uitgezocht en betaald op de website www.picl.nl, vind je hem terug in de app en kun je de film gemakkelijk naar je televisie streamen. Je vindt de app in de App Store of Play Store.
Met hoeveel mensen mag ik een film op Picl bekijken?
Picl is uitsluitend bedoeld om films te kijken binnen de huiselijke kring. Het is daarbij niet toegestaan om met een groep een film via Picl te bekijken. Wanneer je een film wil vertonen in een openbare ruimte zoals scholen, musea, bibliotheken, ziekenhuizen, bedrijven of andere openbare vertoningen, mag je hier Picl dus niet voor gebruiken.
Wil je toch een filmvertoning organiseren? Stuur dan even een mail naar info@picl.be. Wij brengen je dan in contact met de rechthebbende van de film.
Hoe lang heb ik toegang tot mijn aangekochte film?
Vanaf het moment dat je hebt betaald, krijg je 48 uur lang toegang tot de film. Je kunt dus binnen deze 48 uur de film in één keer of in delen bekijken.
In je account kun je bij ‘Mijn films’ exact zien hoe lang je jouw beschikbare films nog kunt bekijken.
Kan ik een film bekijken met mijn Smart TV?
Ja, dat kan via de browser van je Smart TV. Let wel op, want niet elke Smart TV werkt optimaal voor Picl-films en het kan zijn dat je problemen ervaart als je de film afspeelt.
Een andere mogelijkheid is om de film vanaf je smartphone of tablet naar je tv te streamen via Chromecast of AirPlay. Dat werkt het beste via onze streaming app die je vindt in de App Store of Play Store.
Meer informatie over draadloos streamen lees je hier.
Ook kan je je laptop met een HDMI-kabel verbinden aan je televisie. Meer hierover:
Kan ik Picl-films bekijken via Chromecast?
Jazeker. Via de Google Chrome browser op je PC, laptop of Android tablet/smartphone cast je zonder problemen een film naar je televisie.
Als je vanaf je iPhone of iPad wilt casten, dan kan dat via onze streaming app die je vindt in de App Store.
Kan ik Picl-films bekijken via Apple TV?
Er zijn verschillende manieren om de films te bekijken op je tv. Bijvoorbeeld via Apple TV. Met onze nieuwe streaming app stream je Picl-films nog makkelijker naar je televisie. Nadat je een film hebt uitgekozen en betaald hebt op de website www.picl.be, wordt deze in de app zichtbaar en kan je de film gemakkelijk naar je televisie streamen. Je vindt de app in de App Store.
Klik hier voor meer informatie over Apple TV.
Let wel op: Bij het gebruik van Apple AirPlay via een Samsung TV kan het voor komen dat de ondertiteling wegvalt. Probeer dan de film op een andere manier te bekijken.
Hoe zet ik de ondertiteling aan?
Spreek je geen vloeiend Frans, Deens, Italiaans, Russisch of Chinees? Geen nood! Als de ondertiteling niet vanzelf verschijnt, kun je deze heel eenvoudig handmatig aanzetten.
Kijk je de film via een browser?
In de afspeelbalk, rechtsonder in het scherm, kun je klikken op de CC knop. In het keuzemenu dat verschijnt kun je vervolgens klikken op ‘Nederlands’ / ‘Dutch’ of ‘Frans’/ ‘French’.
Kijk je de film via de Picl streamingapp?
Klik onder in het scherm op ‘Ondertiteling’. In het keuzemenu dat verschijnt kun je vervolgens klikken op ‘Nederlands’ / ‘Dutch’ of ‘Frans’/ ‘French’.
Ik heb een film gekocht, kan ik deze een week later bekijken?
Helaas, dit is niet mogelijk. Vanaf het moment dat je voor een film hebt betaald op picl.be, heb je 48 uur toegang tot de film. Dus ook als de timing toch niet ideaal was, dan kan je de film alsnog later bekijken, maar wel binnen die 48 uur.
Welke verbindingssnelheid heb ik nodig om een film te bekijken?
Tijdens het kijken (ook wel streamen genoemd) van de film op je computer, tablet of tv is een verbinding met het internet noodzakelijk. We raden high-speed breedband of een high-speed 3G/4G-verbinding aan voor de beste Picl-ervaring. Picl past de videokwaliteit automatisch aan je bandbreedte aan. Om met de maximale resolutie en dus de beste beeldkwaliteit te kunnen kijken, moet je de snelste verbinding kiezen die beschikbaar is.
Is de film in HD-kwaliteit?
Absoluut! Wel goed om te weten is dat onze dienstverlening automatisch omschakelt naar de beste kwaliteit die jouw systeem (computer, laptop, tablet, tv) en internetverbinding aankunnen.
Als je op de optie ‘full-screen’ klikt, schakelt de film na 5 tot 10 seconden automatisch over naar HD, zonder te bufferen. Picl gaat er vanuit dat je computer en de verbinding dat aankunnen. Als je op full-screen klikt voordat de video start, zal Picl proberen om de weergave te beginnen in HD.
Als je op een trage verbinding of een oude computer kijkt, kan je er zelf voor kiezen om over te schakelen naar een lagere kwaliteit.
Hoe bekijk ik een film met tweetalige ondertitels Nederlands-Frans?
Vous êtes tweetalig? Pas de probleem. Sommige van onze films bieden we aan met tweetalige ondertitels Nederlands-Frans. Wanneer dit zo is, laten we dit altijd weten bij de informatie aan de rechterkant van de filmpagina. Als je dan de film wil kijken, selecteer je de optie ‘Frans’. Momenteel laat ons systeem niet toe om de ondertitels een andere naam te geven, maar je zal zien dat de bovenste regel Frans is en de onderste Nederlands. Beaucoup de plezier!
Ik heb geen betalingsbevestiging ontvangen, wat nu?
Heb je geen betalingsbevestiging ontvangen? Check allereerst je Spam inbox, misschien is de bevestigingsmail hierin terecht gekomen.
Wil je de film verder af kijken? Log in via de knop ‘Inloggen’ en ga naar ‘Mijn films’. Hier zie je jouw betaalde film(s) en tot wanneer je deze kan bekijken. Na het klikken op ‘Bekijk film’ gaat de film weer verder op het punt waar je gebleven was.
Wil je meer weten? Kijk dan bij de vraag “Hoe krijg ik opnieuw toegang tot een film?”. Lukt het niet, dan helpen de medewerkers van onze helpdesk je graag. Mail ons via support@picl.be. Maar euh, begin vooral niet over film, want dan wordt het een lang gesprek…
Ik weet mijn wachtwoord niet meer. Hoe log ik in?
Da’s een makkie! Klik in het inlogscherm op: ‘Wachtwoord vergeten?’ en je ontvangt een e-mail waarmee je je wachtwoord opnieuw instelt. En dat is alles. Heb je deze e-mail niet binnen een paar minuten ontvangen? Kijk dan even in je Spam inbox. Grote kans dat het bericht daar is terechtgekomen.
Kan ik mijn film pauzeren en later weer kijken?
Tuurlijk! Je kan de film onderbreken zo vaak je wilt binnen 48 uur. Wanneer je betaald hebt en een wachtwoord hebt aangemaakt om in te loggen, kan je dat gebruiken om steeds weer in te loggen. En de film dus verder te kijken. Maar als echte filmliefhebber is het natuurlijk veel fijner om die nieuwe film of documentaire in een ruk uit te kijken. Toch?
Kan ik mijn film op een ander apparaat (verder) bekijken?
Geen enkel probleem. Meld je aan met je gebruikersnaam en wachtwoord op een ander apparaat en dan kan je de betaalde film op elk moment bekijken of hervatten binnen de huurperiode. Wil je weten hoe je opnieuw toegang krijgt? Kijk dan bij op deze pagina bij de vraag “Hoe krijg ik opnieuw toegang tot een film?”
Welke betaalmiddelen kan ik gebruiken?
De film gevonden die je wilt bekijken? Je moet nu alleen nog maar te betalen. Dit kan door middel van Bancontact, creditcard of PayPal. Betaal en voilà. Geniet van de film!
Kan ik ook films kijken op Picl.be in het buitenland?
Als je in België woont, is het mogelijk om toegang te krijgen tot ons aanbod binnen de hele Europese Unie. Hiervoor hoef je alleen een account aan te maken in België.
Ben je woonachtig buiten België, dan heb je helaas geen toegang tot ons aanbod. Ben je woonachtig in Nederland? Dan staat er een mooi aanbod op picl.nl op je te wachten.
Picl is een samenwerkingsverband met enkele van de beste Belgische en Nederlandse onafhankelijke bioscopen. Dit betekent dat de rechten op het vertonen van de nieuwe films ook gebonden zijn aan België of Nederland. Want dit zijn de landen waar de bioscopen gevestigd zijn. Jammer maar helaas. Maar als je dan toch in het buitenland bent, dan is het misschien nog leuker om daar naar de cinema te gaan en een nieuwe film te zien, toch?
Wat voor films kan ik zien?
De films op Picl worden met zorg en liefde geselecteerd door enkele van de beste onafhankelijke bioscopen van België. Het gaat om het beste en meest actuele ‘arthouse’ aanbod. Dat is een moeilijk woord voor ‘de goeie film’. Dus als je houdt van de betere film die gedraaid wordt in de onafhankelijke bioscoop, dan is de kans groot dat je de films van Picl ook geweldig vindt.
Maar Picl is er ook voor fanatieke Netflix fans, die-hard Belgische-filmfanaten, voor iedereen die graag naar het filmfestivals gaat, of de hele wereld via documentaires heeft gezien. Van filmfans voor filmfans dus.
Wat is on demand kijken op Picl.be?
On demand kijken betekent dat je waar en wanneer je wil een nieuwe film kan bekijken. In samenwerking met enkele van de beste onafhankelijke bioscopen in België bieden we je de nieuwste films en documentaires aan.
Het fijne aan Picl is dat je niet moet wachten tot je een nieuwe film thuis kan kijken. We bieden een actuele selectie aan van premièrefilms, geselecteerd door de programmeur van jouw favoriete bioscoop.
Hiermee bieden we je de service om, als je een keer niet naar de film kan of wil, je deze bijzondere films toch nog kan zien. Waar en wanneer je maar wilt.
Van wie is Picl.be?
Picl is een initiatief van mensen die gek zijn op film. Mensen die er alles aan doen om hun enthousiasme voor film over te brengen op anderen. Om zo de zichtbaarheid en het publiek voor de documentaire en artistieke film te vergroten.
Je wilt namen? Picl.be is de Belgische tak van Picl.nl: een samenwerking tussen 40 Nederlandse filmhuizen, Creative Europe Media en de Stichting Nederlandse Filmpromotie, opgericht door Herrie Film & TV.
Stichting Nederlandse Filmpromotie is in 2015 opgezet door Anke van Diejen en Noortje van de Sande van Herrie Film & TV. Met als doel om samen met de filmtheaters en onafhankelijke distributeurs, de zichtbaarheid en het publiek voor de (Nederlandse en Europese) documentaire en artistieke film te vergroten.
Zo bereiken films een groter deel van hun potentiële publiek en kunnen filmvertoners een extra service bieden aan hun bezoekers (wat weer het broodnodige extra inkomen oplevert). Ook helpt Picl met een jong publiek te bereiken. Al was het maar omdat we een legaal online alternatief bieden voor het illegaal downloaden van film (boeh!).
Picl biedt dus een grote kans voor de toekomst van de artistieke film en wordt ondersteund door een groot deel van de Nederlandse (en Europese) filmindustrie. Zo zijn er samenwerkingsverbanden met filmfestivals IFFR, Nederlands Film Festival en Movies that Matter.